Friday, 15 January 2010

SUKMA MELAKA 2010



DISKRIPSI
Kancil adalah antara identiti utama Negeri Melaka kerana ia merupakan haiwan yang begitu sinonim dengan sejarah Negeri Melaka.
Dalam logo ini, Kancil direka dalam aksi melompat untuk mencerminkan nilai kecergasan dan kecerdasan atlit. Elemen garisan merah dan biru yang
membentuk Kancil pula menggambarkan keyakinan penganjur dan kemeriahan SUKMA XIII.
Tompokan warna merah dan biru pada badan Kancil menunjukkan keharmonian dan semangat kesukanan.
Warna biru, merah dan kuning merupakan warna yang terdapat pada bendera Negeri Melaka.
Secara keseluruhannya, logo ini membentuk segi tiga yang melambangkan dinamik dan menuju puncak kecemerlangan.





DISKRIPSI
Sang Kancil, haiwan lagenda merupakan maskot yang dipilih bagi SUKMA XIII, Melaka 2010.

KONSEP
Rekabentuk maskot SUKMA XIII ini berimejkan pahlawan Zaman Kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka iaitu Hang Tuah. Ia bertujuan menggambarkan imej negeri Melaka sebagai sebuah negeri bersejarah. Aksi maskot mencerminkan ketangkasan, keberanian dan kebijaksanaan.

NAMA
Nama maskot SUKMA XIII, Melaka 2010 dipilih sebagai ”tuah” sempena nama pahlawan tersebut. Pemilihan nama ini juga memberi maksud negeri Melaka sebagai sebuah negeri yang bertuah kerana dipilih menjadi tuan rumah SUKMA XIII pada 2010



TUJUAN DAN OBJEKTIF SUKMA XIII, MELAKA 2010


TUJUAN SUKAN MALAYSIA (SUKMA)

Sukan Malaysia atau dengan ringkasnya SUKMA adalah satu acara kebangsaan di bawah anjuran Majlis Sukan Negara Malaysia dan Majlis-Majlis Sukan Negeri serta Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM), Majlis Sukan Universiti Malaysia dan Majlis Sukan Polis DiRaja Malaysia.

SUKMA adalah merupakan kejohanan 'beraneka sukan' (multi-sports competition) dan berkonsepkan 'Mini Sukan Olimpik' di Malaysia yang melibatkan atlet remaja. SUKMA diadakan secara dwi tahunan dan berselang seli dengan Sukan SEA. Sukan Malaysia yang pertama telah diadakan pada tahun 1986 di Kuala Lumpur.

OBJEKTIF SUKMA

Temasya Sukan Malaysia adalah merupakan sukan yang berprestij, yang mencungkil bakat atlet-atlet remaja di peringkat negeri dan daerah bagi menggalakkan penglibatan secara total dalam sukan yang dipertandingkan.

Untuk mempertingkatkan mutu sukan dan menggalakkan pertumbuhan bilangan penyertaan di peringkat negeri dan daerah terutama dalam sukan-sukan yang diberi keutamaan. Menggalakkan dan mempertingkatkan prestasi kepegawaian seperti Jurulatih, Pegawai-Pegawai Teknikal dan Pentadbir-Pentadbir Sukan.

Menggalakkan pembinaan kemudahan-kemudahan sukan yang baru serta membaikpulih kemudahan-kemudahan yang sedia ada di peringkat negeri dan daerah. Menjadi asas pemilihan atlet-atlet bagi mewakili negara ke peringkat Antarabangsa di masa hadapan. Menjadikan sebagai usaha meningkatkan integrasi nasional di kalangan masyarakat Malaysia.



PERJALANAN KERETAPI


Tren keretapi 'diesel' yang kurang canggih dan panjang tempoh perjalanannya


Tren keretapi 'elektrik' baru yang moden, lebih laju, lebih selamat dan pendek perjalanannya.

Melaka mohon keretapi elektrik

ALOR GAJAH 10 Jan. - Melaka meminta kerajaan Pusat agar membina landasan kereta api elektrik berkembar menghubungkan Pulau Sebang di sini dan pusat bandar negeri itu.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, Melaka memerlukan kemudahan pengangkutan yang lebih efisien khususnya bagi laluan ke pusat bandar selaras dengan statusnya sebagai negeri pelancongan terkenal di negara ini.

"Sekiranya permohonan ini diluluskan oleh kerajaan, ia akan memudahkan orang ramai dan pelancong untuk bercuti ke negeri ini dan tidak terlalu bergantung kepada kemudahan pengangkutan awam lain," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke tapak Projek Landasan Berkembar Elektrik Seremban-Gemas di Stesen Pulau Sebang di sini hari ini.

Projek yang menelan belanja keseluruhan sebanyak RM3.4 bilion itu menghubungkan Seremban hingga Gemas, Johor melalui Melaka iaitu Pulau Sebang dan Tampin sejauh 98.261 kilometer.

Ia dibangunkan oleh sebuah syarikat kontraktor dari India, Ircon International Railway. Kerja-kerja projek tersebut telah bermula pada Oktober 2008 dan dijangka siap sepenuhnya menjelang Julai 2012.

Kos pembinaan landasan berkembar kereta api di Stesen Pulau Sebang dan Batang Melaka ialah sebanyak RM1.2 bilion membabitkan kerja-kerja menaik taraf stesen serta pembinaan restoran.

Selain itu, Mohd. Ali turut meminta agar diwujudkan kemudahan kereta api laju di negeri ini bagi meningkatkan lagi rangkaian pengangkutan sedia ada untuk ke Melaka.

Kata beliau, menerusi kemudahan dan peningkatan tahap sistem pengangkutan ini, Melaka akan lebih mudah dikunjungi oleh pelancong sekali gus merancakkan lagi industri pelancongan negeri pada masa depan.

Sementara itu, beliau memberitahu, pelaksanaan projek Landasan Berkembar Elektrik Seremban-Gemas di negeri ini berjalan lancar dan siap mengikut jadual.

Katanya, proses pengambilan tanah di kedua-dua stesen kereta api terlibat membabitkan kawasan seluas kira 146 hektar juga telah selesai.

Melaka tidak mempunyai stesen keretapi, tetapi pelawat yang ingin datang melalui keretapi boleh berbuat demikian di stesen keretapi yang terdekat iaitu di Tampin, 38km di utara Melaka. Pelawat adalah dinasihatkan untuk menyemak jadual dan tambang terkini dengan menghubungi pejabat berikut:

Keretapi Tanah Melayu Berhad
Stesen Tampin :+606-411 1034

video

Keretapi lama berkuasa 'wap' yang diubahsuai enjin menjadi lebih laju di Durham,USA.