Tuesday, 23 June 2009

MeNaRa TaMinG SaRi












Menara Taming Sari merupakan menara pandang setinggi 110 meter yang terletak di Bandar Hilir, Melaka (bersebelahan Dataran Pahlawan). Menara ini dapat berputar 360 darjah untuk para pelawat melihat panorama Bandar Melaka secara keseluruhan. Kos pembinaannya adalah sekitar RM 24 juta.

Ia mampu memuatkan sehingga 80 orang dan dibuka mulai pukul 10 pagi hingga 11 malam dengan harga tiket dewasa RM20, kanak-kanak RM10 dan warga emas RM17 seorang. Menara tersebut yang dibina menggunakan kepakaran Switzerland mampu mengangkut seramai 240 penumpang dalam tempoh sejam.

Lokasi asal menara ini adalah di tebing Sungai Melaka (berdekatan Bangunan Stadthuys) namun dipindahkan di tapak baru di atas sebab tapak asal tersebut terdapat runtuhan tembok lama.

Monday, 22 June 2009

TaRiaN PorTuGiS




PeNaRi PorTuGiS AsaL


Tarian Portugis ada kaitannya dengan sejarah pemerintahan Portugis di Melaka. Terdapat dua jenis Tarian Portugis ini iaitu Tarian Branyo dan Tarian Farapeirra. Kedua-dua tarian tersebut ditarikan di majlis-majlis perkahwinan, hari-hari perayaan dan temasya keramaian. Tarian Farapeirra merupakan tarian muda mudi. Ia ditarikan secara berpasang-pasangan iaitu lelaki dan wanita. Penari-penari wanita memakai pakaian gaun labuh, blous yang berenda. Penari lelaki memakai pakaian yang dipanggil Bolero iaitu "waist-coat" berenda dan bersusun dengan motif-motif bunga. Bentuk seluarnya kelihatan ketat dan berwarna hitam, bergaris panjang ditepinya. Selain itu ia dilengkapi dengan kain "skaf" yang dipakai dileher serta memakai topi kecil di kepala. Ketika menari kadang-kadang topi digantung di bahagian belakang badan. Alat muzik ialah terdiri daripada gitar dan tamborin.

EyE On MaLaYSiA MeLaKa


Ketua Menteri Melaka, Dato Seri Mohd Ali Rustam merasmikan 'eye on malaysia melaka'...


PaNoRaMa MaLaM


PaDa MaLaM PeRaSmiaN



PanDanGaN PaDa WakTu SianG




KeInDaHaN PaDa WakTu PaGi




PaDa WakTu PeTanG




MaTaHaRi TerBeNaM LeWaT PeTanG



Eye on Melaka yang beroperasi telah menjadi ikon baru bandaraya bersejarah melaka. Buaian berputar yang didirikan di hilir sungai Melaka memberi peluang pelancong menikmati bayu laut Selat Melaka.

Sunday, 21 June 2009

KeBaYa NyonYa

buku koleksi kebaya nyonya oleh Allahyarhamah Datin Seri Endon Mahmood


Tiga dara berbaju kebaya dan bersarung batik


sulaman penuh pada baju kebaya

sebuah toko menjual kebaya nyonya di melaka



pelbagai jenis kebaya, pelbagai warna, sulaman dan corak


sulaman halus baju kebaya

muzium kebaya nyonya melaka



gadis cina peranakan melaka di dapur



baju kebaya diperagakan di hadapan kedai di melaka


KEBAYA DAN ASAL-USULNYA

Bagi memahami asal-usul kebaya Nyonya, perlu diselusuri susur galur dan meninjau zaman kegemilangan kerajaan Melayu Melaka.

Zaman itu juga merupakan zaman kegemilangan Peranakan Cina, sekumpulan kecil pedagang Cina yang menggabungkan pengaruh Cina dan Melayu ke dalam budaya dan gaya hidup mereka.

Budaya inilah yang telah melahirkan kebaya.Masyarakat Peranakan Cina yang bertapak di Negeri-Negeri Selat, iaitu Melaka, Pulau Pinang dan Singapura membina kehidupan di sekitar kawasan di mana Britain mendirikan penempatan perdagangan mereka.

Di sini, para pedagang Cina membina kediaman dan mengecap kemakmuran.

Kaum lelaki masyarakat ini digelar Baba manakala kaum wanita dikenali sebagai Nyonya.Ramai ahli sejarah percaya bahawa Baba telah mengahwini campuran wanita dari Semenanjung Tanah Melayu, Kepulauan Jawa, Sumatera, Burma dan Thailand dan menjadikan mereka Nyonya pertama.

Anak gadis Nyonya ini kemudian dijodohkan dengan teruna Baba.Kumpulan ini menjadikan minat terhadap nilai-nilai keanggunan dan kesenian dalam kehidupan sebagai satu budaya.

Ini dapat dilihat daripada perhiasan indah dalam rumah, barang-barang tembikar, perkakas perak, barang kemas dan juga sulaman dan jahitan manik pada sarung bantal, hiasan dinding dan juga kebaya yang tampilkan.

Sejak kecil, Nyonya diasuh oleh golongan tua dalam keluarga menjadi isteri seorang Baba yang dihormati.

Paling penting, mereka mesti mempunyai penampilan yang baik, penampilan menarik dalam berpakaian terutama ditemukan dengan bakal suami atau mentua.

Selepas berkahwin, Nyonya menjadi suri rumah yang menetapkan peraturan, adat resam dan juga pantang larang sendiri.

Tata tertib dan peraturan gaya hidup Nyonya dapat dilihat daripada keanggunan dan kehalusan sulaman kebaya yang dijahit oleh wanita yang mempesonakan ini.

Dengan cara ini, peranan kebaya Nyonya bukan sekadar menjadi pakaian yang cantik, tetapi juga mencerminkan budaya Baba dan Nyonya dan bukti kegemilangan zaman silam.


SeKiTaR SunGaI MeLaKa......



bot untuk menyusuri sungai melaka, tiket rm10, time promosi rm5



untung2 nasib bagi yang rajin korek2 sungai melaka bole jumpa benda2 mcm nie....


masa pesta sungai melaka


pemandangan sungai melaka dari udara


sungai melaka waktu malam


dihiasi lampu2 neon


jambatan di sungai melaka


pejalan kaki sepanjang sungai melaka


limpahan lampu2 neon


bot sedang menyusuri sungai


pemandangan kampung morten di tebing sungai


gabungan pelbagai cahaya lampu


di tebing sungai area bangunan merah


sungai melaka waktu siang


Ini pemandangan sekitar sungai melaka yang terbaru, apalagi jomlah melancong ke negeri melaka....

Selain boleh berjalan kaki mengikuti kaki lima yang dibina sepanjang sungai, kita juga boleh menyusuri sungai dengan menaiki bot yang disediakan.....tiket bot rm10 untuk 45 minit kira berbaloi kan...

Best time menyusuri sungai melaka pada aku waktu malam lah, sebab selain cuaca lebih sejuk pemandangan lebih menarik melihat lampu2 neon.....

Saturday, 20 June 2009

MenGenaL SaYuR SaYuRaN

Sawi JeNis PakChoi HiJau


SaWi JeNis PakChoi PuTih


SaYur TauGeh

SeRai

SaYur KoBis

TeRunG

PeToLa


TiMun

LengKuAs

HaLia


ToMaTo CeRi

ToMaTo MeRaH

LoBaK PuTih

LoBaK MeRah


CenDaWan TiRam

saje aku masukan gambar-gambar sayur nie, manalah tau ada yang masih x tau nama sayur-sayur kat pasar tuh.....



tengok nie....x susah pun kalo nak tanam sayur sendiri....